Landmandens bundlinje NU

Landmandens bundlinje NU
Projektansvarlig

Formålet med projektet er at styrke landmandens økonomi og bundlinje på kort sigt ved at øge anvendelsen af faglig viden gennem managementværktøjer og metoder, herunder at analysere totaløkonomien på landmandens bedrift og iværksætte konkrete tiltag for forandringer, der skal give hurtige forbedringer på bundlinjen.

Sådan gennemføres Dynamisk Strategi

Her findes hjælp til at gennemføre Dynamisk Strategi hos landmanden.

Eksempel drift

Her kan du se et eksempel på Dynamisk Strategi med fokus på synliggørelse af effekt.

Strategi: Økonomisk effekt på bundlinjen

Tillægsprodukt i Dynamisk Strategi: Hvis formålet med strategien er optimering, så er det specielt vigtigt at synliggøre landmandens økonomiske udbytte – bundlinjeeffekt af de opstillede handlingsplaner.

Dynamisk Strategi og Ejerskifte danner synergi

En god afklaring af landbrugsvirksomhedens strategiske retning kan give både sælger og køber et stort udbytte, når ejerskiftet gennemføres.

Sæt det rigtige hold – Dynamisk Strategi

Ved opstart af et strategiforløb med Dynamisk Strategi er det rådgiverens ansvar, at landmanden formår at sætte det rigtige hold på de to møder. Til dette skal nøglepersonerne til sparring på virksomhedens fremtidige udvikling identificeres.

Skab en realistisk strategi og spar landmanden for strategisk stampe

Formuleringen af det strategiske mål er det vigtigste tidspunkt i Dynamisk Strategi-processen. Det er her en ny realistisk erkendelse kan skabes.

Effektmåling Dynamisk Strategi

Effektmålingen af Dynamisk Strategi blev gennemført via en 360 graders undersøgelse hvor 3 ekspertbrugere, 3 kollegaer til ekspertbrugerne samt 7 landmænd blev interviewet.

Overblik Dynamisk Strategi

Formålet med Dynamisk strategi er at få kortlagt bedriftens overordnede strategiske mål, interne ressourcekrav, samspil med omgivelserne og opstilling af handlingsplaner, der kan realisere målet.

LandbrugsInfo - Løft Bundlinjen

En temaside: Løft Bundlinjen – der udbygges i 2012

Bloggen lbnu.dlbrblog.dk

Vi har skabet grundlaget for at formidle via bloggen lbnu.dlbrblog.dk

Internt møde den 31.01.11

Møde med projektledere fra andre projekter

Møde Landmandens Bundlinje NU! og VFL-projekter, der løfter bundlinjen

Møde afholdt med projektledere for at skabe synergi og samarbejde 5. maj.

Internt møde

Møde med VFL-projektledere d.23.6

Internt møde

Møde med projektledernetværket på VFL den 21.11.2011

Møde Planteavlsfaglig forum

Møde med faglige medarbejdere i Videncentret|Planter den 14.02.2011

Internt møde

Møde med faglige medarbejdere i Udvikling den 06.11.2011

Budgetmøde

Indlæg på budgetmøde på VFL den 24.11.2011

Møde med VFL's rådgivningschefer 08.11.11

Møde om udbytte af fortsættelse af projektet med rådgivningschefer

møde med VFL’s ledergruppe den 03.12.11

Forberedelse til: Hvordan opnår vi fuld effekt af vores viden – både på den enkelte bedrift og i hele erhvervet?

LMO har set på potentiale og effekt hos hjemmeblandere

LMO har via deltagelse i Landmandens Bundlinje NU! fået mulighed for at arbejde med et rådgivninsgprodukt, der optimerer mark og stald på svinebedrifter i en samlet helhed.

Udkast til dias til planlægningsmøde d. 18. maj

Planlægning af Landmandens Bundlinje NU! Fra projekt til forretning - løft bundlinjen hos landmænd og virksomhed

Dias fra planlægningsmøde med DLBR-virksomhederne

Koncept for planlægningsmøde den 18. maj 2011

Posterskabelon

Skabelon til poster med beskrivelse af projekter med gevinst og måling af effekt

Posterskabelon

Disponeringen til skabelonen for postere

Eksempel 1

på posters af projktet med gevinst og måling af effekt

Eksempel 2

på posters af projktet med gevinst og måling af effekt

Skabelon - DLBR-virksomhed

Skabelon til poster med beskrivelse af kampagne med gevinst og måling af effekt

Eksempel - udfyldt skabelon - DLBR-virksomhed

Eksempel på poster med beskrivelse af kampagne med gevinst og måling af effekt

Skabelon for den gode handlingsplan

Udfyldt eksempel

Produktblad - Kampagne efter din plan!

”Kampagen Produktblad”– et skridt på vejen i at opnå viden om maksimal værdiskabelse af aktiviteter og faglige resultater i et udviklingsprojekt

Produktblad - Projekter med effekt!

”Effekt Produktblad”

Diasskabelon

brugt ved møder på centrene

Eksempel på leveranceplan

Overvejelser over hvad et center skal præstrere under arbejde med kampagen og effekt

Evaluering af Din Bundlinje NU!

Spørgeundersøgelser om at gennemføre kampagner der løfter bundlinjen

Sammenfatning af Din Bundlinje NU!

Sammenfatning af spørgeundersøgelsen

Evalueringsrapport for Din Bundlinje NU!

Evaluering af tidligere erfaringer med at implementere

Survey til kampagneledere i Din Bundlinje NU!

Soørgeundersøgelsen

Fokus på ledelsens opbakning

SurveyXact spørgsmål til ledelsens opfølgning på DLBR-virksomhedens kampagne i Landmandens Bundlinje NU!

Bundlinje Matchen en måde at opnå effekt på?

Konkurrencen Bundlinje Matchen – Landmænd og Rådgiverteam

Skema til brug i Bundlinje Matchen

Bedømmelsesskema til konkurrencen Bundlinje Matchen

Eksempler Bundlinje Matchen

Handlingsplaner pr. team

Dommerbedømmelser - Bundlinje Matchen

Resultater fra 2. runde

Workshoppen ”det gode samarbejde”

Program til OSR-workshop den 24/11 2011

Status kodødelighed

Spørgeskema til opfølgning på besøg i ”dødelighedsbesætninger”

Deltagerliste til workshop den 13/12 2011

Deltagerliste til workshop den 13/12 2011

Dias 8/12 2011

Koordinering mellem landmand, kvægrådgiver og dyrlæge i praksis. Dynamisk Strategi som aftalen mellem parterne

Dias Det GodeSamarbejde

13/12 2011

Dias Det Gode Samarbejde den 13/12 2011

Workshop for rådgivere der ønsker at skabe mere effekt i rådgivningen

Driftsplan Dynamisk Strategi

Oplæg til driftsplanen.

Ledelsesark – Dynamisk Strategi

Dynamisk Strategi er færdigudviklet og færdigafprøvet.

Evalueringer

Evalueringer af workshops den 14/11, 24/11, 5/12 og den 13/12

Opskriften på det gode tværfaglige samarbejde

Refleksioner fra workshop for dyrlæger og rådgivere 13/12 2011

Kodødelighed LandboThy

Fælles mål, spilleregler, hvordan opnåes mål? og hvordan fejres succes?

Workshop om tværfaglig rådgivning 5. december 2011

Adresseliste over deltagerne

Få mere ud af din rådgivning

Videncentret for Landbrug, Kvæg søger mælkeproducenter til et projekt om tværfaglig rådgivning

Handlingsplan: goldkøer

Flere levende køer – fokus på goldkøer

Handlingsplan kalve

Gefion Kvægrådgivning

Fælles fokus giver større udbytte af rådgivningen

En gruppe landmænd var forleden samlet til en workshop, hvor de fik inspiration til at opnå større udbytte af den rådgivning de køber. Der blev især sat fokus på effekten af tværfaglig rådgivning med deltagelse af både dyrlæge og kvægrådgiver.

Workshop 5/12 2011

Noter fra PIP-workshop landmandspanel

PIP-workshop den 5/12 2011

”Sådan kan du skabe overblik” via Tavlemøder

Stikord fra 3 samarbejdsmøder

Med lederne af centrene Jysk, Syddansk Kvæg og Ribeegnens dyrlæge den 9/11 2011 og 15/11 2011

Program for workshoppen ”Det gode samarbejde” 5/12 2011

Formålet er at give deltagerne et godt grundlag for at opnå et større udbytte af rådgivningen.

Workshop 13/12 2012

Invitation til at blive endnu klogere på samarbejde

PIP workshop den 2. december 2011

Billeder fra dagen

Erfaringer fra studietur samt med besætninger med høj kodødelighed

Studietur til Sverige vedr. rådgivningskoncepter

Effektiv produktionsrådgivning i større malkekvægsbesætninger

De to års afprøvning af samarbejdet mellem interessenterne har udelukkende været præget af succeshistorier om større effektivitet hos landmanden.

Rådgivning med effekt

Overblik over metoder til effektfuld rådgivning

Matrixskema

Til brug ved effektsikring

Udfyldt matrixskema

Input til effektkataloget 15/12 11

Kvittering for workshop 15/12 2011

Input fra dagen - udarbejdelse af kataloget "Rådgivning med effekt"

Effekt af kampagnen

Når kampagnen er slut er der forhåbentligt i kampagneperioden skabt effekt ved at nå en stor del af eller hele bedriftspotentialet hos en række af landmænd.

Effektmåling

Effekt kan måles på mange måder. Den måde vi oftest vil prøve at måle effekt af rådgivningen på, er ved at vise en økonomisk effekt på bundlinjen. Men effekt kan også måles som større overblik, større tilfredshed, større kendskab m.v.

Hvordan skabes effekt

Motivation – og det at kunne motivere er et væsentligt skrift på vejen mod effekt.

Hvordan skabes effekt

Der er lavet talrige undersøgelser der afdækker de elementer i rådgivningen der er med til at sikre at der skabes effekt.

Skabeloner til Dynamisk Strategi

Drejebogen for Dynamisk Strategi

Dynamisk Strategi gennemføres på to møder af 2 ½ times varighed. Drejebogen beskriver punkt for punkt forløbet.

Afsluttende rapport