Formålet med projektet er at styrke landmandens økonomi og bundlinje på kort sigt ved at øge anvendelsen af faglig viden gennem managementværktøjer og metoder, herunder at analysere totaløkonomien på landmandens bedrift og iværksætte konkrete tiltag for forandringer, der skal give hurtige forbedringer på bundlinjen.
Sådan gennemføres Dynamisk Strategi
Her findes hjælp til at gennemføre Dynamisk Strategi hos landmanden.
Eksempel drift
Her kan du se et eksempel på Dynamisk Strategi med fokus på synliggørelse af effekt.
Strategi: Økonomisk effekt på bundlinjen
Tillægsprodukt i Dynamisk Strategi: Hvis formålet med strategien er optimering, så er det specielt vigtigt at synliggøre landmandens økonomiske udbytte – bundlinjeeffekt af de opstillede handlingsplaner.
Dynamisk Strategi og Ejerskifte danner synergi
En god afklaring af landbrugsvirksomhedens strategiske retning kan give både sælger og køber et stort udbytte, når ejerskiftet gennemføres.
Sæt det rigtige hold – Dynamisk Strategi
Ved opstart af et strategiforløb med Dynamisk Strategi er det rådgiverens ansvar, at landmanden formår at sætte det rigtige hold på de to møder. Til dette skal nøglepersonerne til sparring på virksomhedens fremtidige udvikling identificeres.
Skab en realistisk strategi og spar landmanden for strategisk stampe
Formuleringen af det strategiske mål er det vigtigste tidspunkt i Dynamisk Strategi-processen. Det er her en ny realistisk erkendelse kan skabes.
Effektmåling Dynamisk Strategi
Effektmålingen af Dynamisk Strategi blev gennemført via en 360 graders undersøgelse hvor 3 ekspertbrugere, 3 kollegaer til ekspertbrugerne samt 7 landmænd blev interviewet.
Overblik Dynamisk Strategi
Formålet med Dynamisk strategi er at få kortlagt bedriftens overordnede strategiske mål, interne ressourcekrav, samspil med omgivelserne og opstilling af handlingsplaner, der kan realisere målet.
LandbrugsInfo - Løft Bundlinjen
En temaside: Løft Bundlinjen – der udbygges i 2012
Bloggen lbnu.dlbrblog.dk
Vi har skabet grundlaget for at formidle via bloggen lbnu.dlbrblog.dk
Internt møde den 31.01.11
Møde med projektledere fra andre projekter
Møde Landmandens Bundlinje NU! og VFL-projekter, der løfter bundlinjen
Møde afholdt med projektledere for at skabe synergi og samarbejde 5. maj.
Internt møde
Møde med VFL-projektledere d.23.6
Internt møde
Møde med projektledernetværket på VFL den 21.11.2011
Møde Planteavlsfaglig forum
Møde med faglige medarbejdere i Videncentret|Planter den 14.02.2011
Internt møde
Møde med faglige medarbejdere i Udvikling den 06.11.2011
Budgetmøde
Indlæg på budgetmøde på VFL den 24.11.2011
Møde med VFL's rådgivningschefer 08.11.11
Møde om udbytte af fortsættelse af projektet med rådgivningschefer
møde med VFL’s ledergruppe den 03.12.11
Forberedelse til: Hvordan opnår vi fuld effekt af vores viden – både på den enkelte bedrift og i hele erhvervet?
LMO har set på potentiale og effekt hos hjemmeblandere
LMO har via deltagelse i Landmandens Bundlinje NU! fået mulighed for at arbejde med et rådgivninsgprodukt, der optimerer mark og stald på svinebedrifter i en samlet helhed.
Udkast til dias til planlægningsmøde d. 18. maj
Planlægning af Landmandens Bundlinje NU! Fra projekt til forretning - løft bundlinjen hos landmænd og virksomhed
Dias fra planlægningsmøde med DLBR-virksomhederne
Koncept for planlægningsmøde den 18. maj 2011
Posterskabelon
Skabelon til poster med beskrivelse af projekter med gevinst og måling af effekt
Posterskabelon
Disponeringen til skabelonen for postere
Eksempel 1
på posters af projktet med gevinst og måling af effekt
Eksempel 2
på posters af projktet med gevinst og måling af effekt
Skabelon - DLBR-virksomhed
Skabelon til poster med beskrivelse af kampagne med gevinst og måling af effekt
Eksempel - udfyldt skabelon - DLBR-virksomhed
Eksempel på poster med beskrivelse af kampagne med gevinst og måling af effekt
Skabelon for den gode handlingsplan
Udfyldt eksempel
Produktblad - Kampagne efter din plan!
”Kampagen Produktblad”– et skridt på vejen i at opnå viden om maksimal værdiskabelse af aktiviteter og faglige resultater i et udviklingsprojekt
Produktblad - Projekter med effekt!
”Effekt Produktblad”
Diasskabelon
brugt ved møder på centrene
Eksempel på leveranceplan
Overvejelser over hvad et center skal præstrere under arbejde med kampagen og effekt
Evaluering af Din Bundlinje NU!
Spørgeundersøgelser om at gennemføre kampagner der løfter bundlinjen
Sammenfatning af Din Bundlinje NU!
Sammenfatning af spørgeundersøgelsen
Evalueringsrapport for Din Bundlinje NU!
Evaluering af tidligere erfaringer med at implementere
Survey til kampagneledere i Din Bundlinje NU!
Soørgeundersøgelsen
Fokus på ledelsens opbakning
SurveyXact spørgsmål til ledelsens opfølgning på DLBR-virksomhedens kampagne i Landmandens Bundlinje NU!
Bundlinje Matchen en måde at opnå effekt på?
Konkurrencen Bundlinje Matchen – Landmænd og Rådgiverteam
Skema til brug i Bundlinje Matchen
Bedømmelsesskema til konkurrencen Bundlinje Matchen
Eksempler Bundlinje Matchen
Handlingsplaner pr. team
Dommerbedømmelser - Bundlinje Matchen
Resultater fra 2. runde
Workshoppen ”det gode samarbejde”
Program til OSR-workshop den 24/11 2011
Status kodødelighed
Spørgeskema til opfølgning på besøg i ”dødelighedsbesætninger”
Deltagerliste til workshop den 13/12 2011
Deltagerliste til workshop den 13/12 2011
Dias 8/12 2011
Koordinering mellem landmand, kvægrådgiver og dyrlæge i praksis. Dynamisk Strategi som aftalen mellem parterne
Dias Det GodeSamarbejde
13/12 2011
Dias Det Gode Samarbejde den 13/12 2011
Workshop for rådgivere der ønsker at skabe mere effekt i rådgivningen
Driftsplan Dynamisk Strategi
Oplæg til driftsplanen.
Ledelsesark – Dynamisk Strategi
Dynamisk Strategi er færdigudviklet og færdigafprøvet.
Evalueringer
Evalueringer af workshops den 14/11, 24/11, 5/12 og den 13/12
Opskriften på det gode tværfaglige samarbejde
Refleksioner fra workshop for dyrlæger og rådgivere 13/12 2011
Kodødelighed LandboThy
Fælles mål, spilleregler, hvordan opnåes mål? og hvordan fejres succes?
Workshop om tværfaglig rådgivning 5. december 2011
Adresseliste over deltagerne
Få mere ud af din rådgivning
Videncentret for Landbrug, Kvæg søger mælkeproducenter til et projekt om tværfaglig rådgivning
Handlingsplan: goldkøer
Flere levende køer – fokus på goldkøer
Handlingsplan kalve
Gefion Kvægrådgivning
Fælles fokus giver større udbytte af rådgivningen
En gruppe landmænd var forleden samlet til en workshop, hvor de fik inspiration til at opnå større udbytte af den rådgivning de køber. Der blev især sat fokus på effekten af tværfaglig rådgivning med deltagelse af både dyrlæge og kvægrådgiver.
Workshop 5/12 2011
Noter fra PIP-workshop landmandspanel
PIP-workshop den 5/12 2011
”Sådan kan du skabe overblik” via Tavlemøder
Stikord fra 3 samarbejdsmøder
Med lederne af centrene Jysk, Syddansk Kvæg og Ribeegnens dyrlæge den 9/11 2011 og 15/11 2011
Program for workshoppen ”Det gode samarbejde” 5/12 2011
Formålet er at give deltagerne et godt grundlag for at opnå et større udbytte af rådgivningen.
Workshop 13/12 2012
Invitation til at blive endnu klogere på samarbejde
PIP workshop den 2. december 2011
Billeder fra dagen
Erfaringer fra studietur samt med besætninger med høj kodødelighed
Studietur til Sverige vedr. rådgivningskoncepter
Effektiv produktionsrådgivning i større malkekvægsbesætninger
De to års afprøvning af samarbejdet mellem interessenterne har udelukkende været præget af succeshistorier om større effektivitet hos landmanden.
Rådgivning med effekt
Overblik over metoder til effektfuld rådgivning
Matrixskema
Til brug ved effektsikring
Udfyldt matrixskema
Input til effektkataloget 15/12 11
Kvittering for workshop 15/12 2011
Input fra dagen - udarbejdelse af kataloget "Rådgivning med effekt"
Effekt af kampagnen
Når kampagnen er slut er der forhåbentligt i kampagneperioden skabt effekt ved at nå en stor del af eller hele bedriftspotentialet hos en række af landmænd.
Effektmåling
Effekt kan måles på mange måder. Den måde vi oftest vil prøve at måle effekt af rådgivningen på, er ved at vise en økonomisk effekt på bundlinjen. Men effekt kan også måles som større overblik, større tilfredshed, større kendskab m.v.
Hvordan skabes effekt
Motivation – og det at kunne motivere er et væsentligt skrift på vejen mod effekt.
Hvordan skabes effekt
Der er lavet talrige undersøgelser der afdækker de elementer i rådgivningen der er med til at sikre at der skabes effekt.
Skabeloner til Dynamisk Strategi
Drejebogen for Dynamisk Strategi
Dynamisk Strategi gennemføres på to møder af 2 ½ times varighed. Drejebogen beskriver punkt for punkt forløbet.
Afsluttende rapport